1. Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz. Daha Fazla Bilgi.

Günde Kaç Gr Tuz Almalıyız

'Beslenme ve Diyet' forumunda KiloKontrol tarafından 29 Aralık 2014 tarihinde açılan konu

  1. KiloKontrol

    KiloKontrol New Member

    Genellikle işlenmiş gıdalardan ve dışarıda yediğimiz yemeklerden fazla miktarda tuz almaktayız. Asıl adı “sodyum klorür” olan sofra tuzunu farkında olmadan fazla miktardaki almak sağlığımızı olumsuz yönde etkilemektedir.

    Fazla kalori almanın, basit şekerler ve doymamış yağlarla beslenmenin sağlığımızı nasıl etkilediğini biliyoruz. Kan basıncınız ölçülene kadar aldığınız tuz miktarının öneminin de farkına varamayabilirsiniz.

    Tüketilen sodyumun büyük bir kısmı mutfak masasında yemeklere eklenen tuzdan degil, işlem görmüş besinlerden gelir. İşlenmiş besinler, sodyum alımının %75’ini oluşturur. Salamura besinler de (zeytin, turşu, peynir gibi) sodyum alımına önemli oranda katkıda bulunur.

    Günlük alınması gereken tuz miktarı 6 gram olarak belirlenmiştir. Türkiye'deki günlük tuz alımı ortalaması ise kişi başı yaklaşık 15 gramdır. Ülkemizde tuz tüketimi neredeyse önerilen değerlerin üç katı kadardır. Öte yandan tuz alımını kısıtlamak belki de uyulacak en zor kurallardan biridir.

    Besinlerin pek çoğunun içinde bulunan sodyum, vücutta sıvı dengesinin sağlanması ve kan basıncının düzenlenmesinde rol oynayan önemli bir mineraldir. Ancak fazla tuz tüketimi bazı hastalıklar için risk oluşturur. Fazla tuz tüketimi, idrarda kalsiyum atılımını da artırarak kemiklerden kalsiyum kaybına neden olur. Kemiklerden kalsiyum kaybının artışı ise kemik erimesi (osteoporoz) ve kemiklerin kırılma riskini artırır.

    Yetişkinlerde hipertansiyon, kalp hastalıkları riski ve inmenin azaltılmasında tuz alımının azaltılması etkilidir. Tuz tüketiminin alımı ve kan basıncı arasında doğrudan bir ilişki vardır. Tuz alımı azaltıldığında uzun dönemde inme riski ve kardiyovasküler hastalıklar azalmaktadır. Tuz tüketimi günde 10gr’dan 5gr’a indirildiğinde inme geçirme hızı %23, kalp damar hastalıkları hızı %17 azalmaktadır.

    Tuzu azaltmak için tavsiyeler:


    • Taze ve tuz eklenmemiş besinleri tercih edin
    • Yemeklerin tadına bakmadan tuz eklemeyin
    • Tuz içeriği yüksek olan salamura besinleri (zeytin, peynir, turşu gibi) ve konserve besinleri daha az tüketin
    • Daha fazla taze sebze ve meyve tüketin
    • Satın aldığınız hazır besinlerin etiketlerini mutlaka okuyun ve daha az tuzlu olanları tercih edin
    • Yemeğinizin lezzetini arttırmak için tuz yerine maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen, limon gibi besinleri ve baharatları tercih edin
    • Ev dışında yemek yiyorsanız az tuzlu besinleri tercih edin
     
    Tags:

Bu Sayfayı Paylaş

Yükleniyor...